Skip to content

Novinky a zajímavosti od Advokátní kanceláře CIKR

Jak reklamovat dovolenou nebo zájezd?

Protože jsme nyní v době letních prázdnin, a tedy i době, kdy se v podstatě všichni vydáváme na letní dovolenou, připravili jsme si pro vás článek o tom, jak postupovat, když objednaný zájezd není ani podle našich představ, ani podle toho, co slibovala cestovní kancelář.

 

K možnosti zájezd reklamovat

Smlouva, na základě které se s cestovní kanceláří vydáte například na zájezd k moři, je smlouva jako každá jiná. Oběma stranám z ní tedy plynou práva a povinnosti a při porušení některého z těchto závazků musí za své pochybení dotyčný řádně odpovídat. 

Smlouva o zájezdu je upravena v občanském zákoníku a je definována tak, že z této smlouvy se pořadatel zavazuje obstarat pro zákazníka zájezd a zákazník se zavazuje zaplatit celkovou cenu. Co je ovšem důležité zmínit, je, že smlouva o zájezdu je považována za tzv. soubornou smlouvu. To znamená, že zákazníkovi musí být na jejím základě poskytováno více služeb cestovního ruchu najednou. O takovou smlouvu se tak typicky nebude jednat v případě, že si sjednám pouze ubytování, u jiného poskytovatele zase dopravu a podobně, zde bude potřeba reklamovat na základě každé jednotlivé smlouvy zvlášť tu část, která nebyla v souladu se smlouvou.

 

Vady zájezdu

Ustanovení § 2537 občanského zákoníku definuje vadu zájezdu jako stav, kdy některá ze sjednaných služeb není poskytována v souladu se smlouvou. Taková situace může nastat, pokud je například sjednané ubytování nižšího než slíbeného standardu, je poskytnut jiný druh dopravy nebo například není respektována vymíněná dieta zákazníka a jsou mu poskytovány jiné než sjednané pokrmy.

 

Vytknutí vad zájezdu

Pokud se skutečně v průběhu zájezdu nějaká vada objeví, je potřeba tuto vadu bez zbytečného odkladu vytknout pořadateli zájezdu. Ten pak má povinnost ve lhůtě určené zákazníkem vadu odstranit, což ovšem neplatí v situaci, kdy je třeba neprodlené nápravy. Je-li třeba neprodlené nápravy pořadatele, zákazník žádnou lhůtu nestanovuje, ale pořadatel musí nápravu zjednat bez zbytečného odkladu.

Pokud pořadatel neodstraní vadu v určené lhůtě, může zákazník odstranit vadu sám a po pořadateli požadovat náhradu nezbytných nákladů. Jestliže by se ovšem jednalo o vadu podstatnou a pořadatel by vadu neodstranil, má zákazník právo odstoupit od smlouvy bez zaplacení odstupného.

 

Podstatné vady zájezdu

Za podstatné vady zájezdu se pak obecně pokládají takové vady, které zákazníkovi znemožňují využívat některou ze složek zájezdu nebo zákazníkovi znemožní zájezd prožít běžným relaxačním způsobem. 

Pro podstatné vady zájezdu také platí, že pořadatel má povinnost poskytnou za vadnou část zájezdu jiné, odpovídající řešení (tedy stejné nebo vyšší jakosti). Je-li nabízené náhradní řešení nižší jakosti než by bylo záhodno, má zákazník právo na přiměřenou slevu.

Pokud byste se rádi dozvěděli co nejvíce o řešení právních problémů a obohatili se zajímavostmi ze světa práva, neváhejte navštívit blog na stránkách naší advokátní kanceláře!

další články

Vyhrajeme i prohraný případ

Vyhrajeme i prohraný případ