Pro tržní ekonomiku je typická silná nabídka a poptávka – na trhu najdeme nespočet podobných produktů, a aby nedocházelo k záměně, je potřeba se od konkurence nějak odlišit. K tomu nám skvěle poslouží ochranná známka. Co to vlastně je ochranná známka? Jak ji registrovat? V tomto článku si rozebereme problematiku duševního vlastnictví a řekneme si, jak ochránit svůj „brand“.
Co je ochranná známka?
Ochranná známka může být jakékoliv označení, které dokáže odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb osoby jiné a chrání ji tak před neoprávněným užíváním třetími stranami. Naopak vlastníkovi dává výhradní právo používat registrované prvky v kombinaci se svými výrobky nebo službami. Označení se meze nekladou, běžně se jedná o slova, jména, grafiku, fráze, kresby, číslice, tvar výrobku a kombinace předchozích způsobů. Důležitým znakem, který nesmí chybět, je již zmíněná schopnost odlišit výrobek nebo službu od ostatních, a musí být schopna být vyjádřena v rejstříku ochranných známek způsobem, který stanovuje zákon. Ochrannou známkou se obchodní názvy, značky atd. nestávají automaticky, ale až zápisem do rejstříku ochranných známek.
Druhy ochranných známek
Ochranných známek máme hned několik druhů:
- slovní ochranná známka – vyjádřena textem a číslicemi,
- obrazová ochranná známka – tvořena obrazy, neobvyklými znaky, grafickými znázorněními,
- prostorová známka – doplněna trojrozměrným tvarem,
- poziční ochranná známka – závisí na umístění ochranné známky nebo jak je k produktu připevněna,
- ochranná známka se vzorem – obvykle tvořena opakující se kombinací prvků,
- barevná ochranná známka – projevena barvou či kombinací barev bez obrysů,
- zvuková ochranná známka – výlučně tvořena zvukem,
- pohybová ochranná známka – doplněna o pohyb nebo změnu pozice prvků,
- multimediální ochranná známka – kombinace zvuku a obrazu,
- holografická ochranná známka – tvořena prvky s holografickými rysy,
- jiný druh ochranné známky – neodpovídá žádnému zařazení.
Jak na registraci ochranné známky?
Před tím, než se vrhneme na podání přihlášky ochranné známky, je vhodné provést rešerši, zdali již neexistuje podobná nebo totožná ochranná známka. Pokud by existovala známka, která se až příliš podobá té vaší, ÚPV (Úřad průmyslového vlastnictví), ke kterému se přihláška podává, by s největší pravděpodobností přihlášku zamítl. Pokud jste při průzkumu nenarazili na žádný problém, můžete podat žádost o registraci ochranné známky – ta musí obsahovat zákonem stanovené informace.
Po podání přihlášky provede ÚPV formální průzkum, ve kterém se bude zkoumat, zda má přihláška zákonem stanovené náležitosti, a poté i věcný průzkum, kde se bude zabývat tím, zda je předmět přihlášky způsobilý být zapsán do rejstříku. Nezpůsobilost by mohlo způsobit například klamavé označeni. Zpravidla tento přezkum trvá několik měsíců.
Bude-li vaší žádosti vyhověno, následuje zveřejnění do oficiálního věstníku. Ostatní subjekty mohou podat námitku proti registraci známky, pokud se domnívají, že by mohla vyvolat možnost záměny či klamat spotřebitele. Nebudou-li podány žádné námitky (nebo pokud jsou zamítnuty), bude Vaše známka zaregistrována – čímž se stává platnou na po dobu 10 let od data požádání a její platnost může být neomezeně obnovována.
Závěrem
Pokud by vás problematika duševního vlastnictví zajímala více, neváhejte se obrátit na naší advokátní kancelář a rádi Vám s tím poradíme!